Column

24/7 dienst, moet dat nou echt? Eh, ja dus…

Een paar maanden geleden kregen we een nieuwe patiënt op bezoek, een grote, trotste kat die moest worden ingeënt. Een prachtig beest. Zijn baasje, een grote man, type ruwe bolster blanke pit (wie zegt er dat alleen honden op hun baasjes lijken), woonde sinds kort in de buurt en kwam hier voor het eerst. Hij stelde kritische vragen. Wat ons onderscheidde van andere dierenartsen in de regio? Hij had ook nog een witte herder. “Daarmee ga ik straks nog naar een andere praktijk”, vertrouwde hij me toe. “Gewoon, om te vergelijken.”

Ik vertelde hem dat we gespecialiseerd waren in orthopedie, dat we een katvriendelijke praktijk in Mierlo hebben en budgetmogelijkheden, kortom het complete ‘pr-praatje’. En ik zei dat we 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar zijn voor spoedgevallen. Daar haalde de man zijn schouders bij op. ‘Ach, ik maak gewoon doordeweeks en overdag een afspraak, komt altijd goed.’

Vorige week had ik weekenddienst. Op zaterdagavond kreeg ik een telefoontje van dezelfde man: zijn kat was zomaar ineens erg ziek geworden en viel zelfs af en toe weg. Ik stelde hem een paar vragen en zei dat hij over een kwartier kon langskomen. Aan de andere kant hoorde ik een zucht van verlichting.

De kat had flinke koorts en duidelijk pijn. Ik vond al snel wat ik zocht: wondjes. Het dier was de nacht ervoor niet thuisgekomen en had naar alle waarschijnlijkheid flink gevochten. De nagels en tanden van de andere kat hadden verschillende onderhuidse wondjes veroorzaakt die snel waren gaan ontsteken. Ik gaf het dier een pijnstiller annex ontstekingsremmer en antibiotica. Daar zou hij snel weer van opknappen. De man bedankte me met een stevige schouderklop.

Bij de deur kwam het hoge woord eruit. Zijn hond was een week ervoor ’s avonds erg benauwd geworden en hij had besloten de andere dierenarts te bellen. Die had geen dienst en zo kwam hij bij een onbekende vervanger terecht, die hij zonder TomTom nooit had kunnen vinden. Ook de behandeling was een iets minder positieve ervaring geweest, zowel voor de hond als zijn baas. “Nu snap ik waarom het zo handig is dat je altijd bij je eigen dierenpraktijk terecht kunt. Schrijf mijn hond hier ook maar in.” Mijn schouder voelde ik de volgende dag nog…

handtekening-bas